fot. Kudak (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego ogłosił przetarg na wykonanie naprawy okresowej na poziomie P5 dwóch autobusów szynowych serii SA108 z możliwością rozszerzenia zamówienia w ramach prawa opcji o kolejny pojazd. Popularne “żelazka” były produkowane w latach 2002-2007 przez nieistniejące już ZNTK Poznań.
W latach 90. minionego stulecia ówczesne Polskie Koleje Państwowe po co najmniej dwóch dekadach zaniedbań w tym obszarze zaczęły przymierzać się do zakupu autobusów szynowych na dużą skalę. Plany te spaliły jednak na panewce, przede wszystkim ze względu na dramatyczne niedofinansowanie sektora kolejowego w naszym kraju. Ostatecznie skończyło się na zamówieniu zaledwie kilkunastu lekkich pojazdów spalinowych z dwoma osiami na człon, które wyprodukowały Kolzam oraz ZNTK Poznań. Była to jedna z przyczyn drastycznego ograniczenia oferty przewozowej na przełomie lat 90. i 2000. Wiele miast, czasami wcale nie tak małych, zostało wówczas całkowicie pozbawionych połączeń kolejowych, nierzadko z dnia na dzień.
Krótko później odpowiedzialność za organizację regionalnego transportu kolejowego przejęły samorządy wojewódzkie. Część z nich jeszcze na początku lat 2000. postanowiła zrealizować pierwsze inwestycje w nowy tabor kolejowy. Dotyczyły one początkowo w zasadzie wyłącznie pojazdów spalinowych. Nowe serie autobusów szynowych wypuściło wówczas na rynek dwóch wyżej wskazanych polskich producentów, obecnie już nieistniejących. Jednym z pierwszych nabywców takich pojazdów był samorząd województwa wielkopolskiego, który zamówił Regio Trampy produkcji ZNTK Poznań – wagony silnikowe SA105 oraz dwuczłonowe zespoły trakcyjne SA108. Jedne i drugie wśród miłośników kolei ze względu na charakterystyczny kształt nadwozia znane są jako “żelazka”.
W Wielkopolsce wciąż eksploatowane są 2 sztuki SA105 oraz 7 jednostek serii SA108. Wykorzystują je zarówno Polregio (tylko SA108), jak i samorządowy przewoźnik Koleje Wielkopolskie. Charakteryzuje je niewielka masa, co przekłada się na nieduże naciski na oś i niskie zużycie paliwa. W dniu 4 grudnia Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego ogłosił przetarg na wykonanie naprawy okresowej na poziomie P5 (czyli naprawy głównej) dwóch spośród siedmiu SA108 z prawem opcji na trzeci pojazd. Przedmiot zamówienia obejmuje ponadto opracowanie i przekazanie oprogramowania i dokumentacji technicznej (wraz z udzieleniem zamawiającemu licencji na nie) oraz udzielenie gwarancji i rozszerzonej rękojmi za wady.
Zakres prac obok czynności typowych dla naprawy głównej obejmuje również m.in. wydzielenie strefy rowerowej z 3 lub 4 wieszakami, naniesienie powłoki antygraffiti i montaż gniazdek 230 V pod miejscami siedzącymi. Głównym kryterium oceny ofert w przetargu jest cena – z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać 80% punktów. Zamawiający przewidział również jedno kryterium pozacenowe o 20-procentowej wadze w postaci terminu wykonania naprawy głównej dwóch pojazdów objętych zamówieniem podstawowym. Oferty w przetargu będzie można składać do dnia 9 stycznia 2026 roku do godziny 9:00, natomiast ich otwarcie ma nastąpić godzinę później. Szacowany okres obowiązywania zamówienia to dni od 6 lutego do 30 listopada 2026 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.